Kennis /
Maartje Nevejan reflecteert op de transmediale aanpak van het Canta-project
— Je ziet ze steeds vaker en overal: de kleine Canta-autootjes, waar niet alleen mensen met een handicap, maar ook gezonde mensen de stad mee doorkruisen. Maartje Nevejan, Karin Spaink en Bert Kommerij bedachten Het Nationale Canta Ballet, dat uitgroeide tot een veelzijdig transmediaal project. Maartje Nevejan vertelt hoe het is om transmediaal te werken.
- Het Nationale Canta Ballet
Maartje Nevejan is onafhankelijk filmmaker met een achtergrond in theater en multimedia. Ze maakte de tv-serie Couscous & Cola en diverse documentaires waaronder een film over Theo van Gogh. Ze was een van de initiatiefnemers van het transmediaproject over de Canta.
de boel bij elkaar houden
Maartje Nevejan: "Het Canta-project ging wat mij betreft over transmediaal van elkaar leren op alle fronten. Twee verschillende groepen en zoveel verschillende kunstenaars en belangen, zorgden er af en toe voor dat het moeilijk was om op een lijn te blijven. We hebben de boel wel bij elkaar kunnen houden en iedereen bleef tot op het laatst geïnspireerd.
Niet alleen werd het idee en het onderzoek van twee jaar over verschillende media uitgerold – een tv-serie, live performance, een boek, radiodocumentaire en een interactieve website - maar de verschillende disciplines zijn allemaal door elkaar geïnspireerd, beïnvloed en getransformeerd.
wals in de wijk
De ontmoetingen met de gehandicapten in de serie werden gebruikt als inspiratie voor de choreografie van de voorstelling. De dansers gebruikten de bewegingen van de gehandicapten, die op hun beurt met een heel nieuwe discipline in aanraking kwamen. Canta-rijders gebruikten spieren die lang niet waren gebruikt zodat er kleine wonderen gebeurden.
De dansers leerden anders, positiever, naar hun eigen lichaam kijken. De ‘Wals in de Wijk’ op de website inspireerde de choreograaf tot patronen, en mensen die door fysieke belemmeringen niet mee konden doen met de performance, konden op hun manier toch meedansen.
- Het Nationale Canta Ballet
De interviewsessies voor de serie kwamen gedeeltelijk in het boek terecht en vice versa. Delen ervan werden door designer Rogerio Lira gebruikt als decor in de voorstelling. Alle media stonden direct met elkaar in contact. Op onze Facebookpagina wordt nog steeds veel uitgewisseld.
Wanneer kom je voor je eigen medium op, en wanneer houdt je je bek zodat het project als geheel beter wordt?
Bijna iedereen moest tijdens het project wel eens zijn ego helemaal aan de kant zetten, omdat een ander medium dan de meeste aandacht vroeg. Dat moet je op een goede manier kunnen uiten of accepteren omwille van het grotere geheel. Iedereen die meedeed groeide van het proces.
transformeren
Ik denk dat dit het belangrijkste is wat we geleerd hebben van transmediaal werken. Wanneer kom je voor je eigen medium op, en wanneer is het beter om je bek te houden zodat het project als geheel er beter van wordt? De bereidheid om hier zowel duidelijk als tolerant over te zijn, bepaalt of je elkaar inspireert en uitdaagt of het proces lamlegt.
Het gebeurt niet vaak dat de transformatie die makers en spelers tijdens een productie ondergaan, ook plaatsvindt bij het publiek. Toch is dat waar we het meeste trots op zijn. Mensen waren ontroerd en vertelden ons na afloop dat ze op een heel andere manier keken naar Cantaatjes en hun berijders. Niet langer met agressie (‘schiet nou eens op!’) maar met nieuwsgierigheid.”
Op www.hetnationalecantaballet.nl vind je het transmediaproject met alle onderdelen.