Kennis /

Presentatie Stifo@Sandberg projecten 2006/2007

verslag

Hendrik-Jan Grievink Masterclass Presentaties Stifo@Sandberg 2009

— Tijdens het workshopproject van Stifo@Sandberg 2006/2007 werden programmamakers en ontwerpers aan elkaar gekoppeld om drie maanden samen te werken aan toepassingen van nieuwe media onder begeleiding van Ine Poppe en Monique van Dusseldorp. Tijdens het Internationaal Filmfestival in Rotterdam werden de resultaten van de zevende editie van de Stifo@Sandbergworkshop gepresenteerd.

Nieuw dit jaar aan het Stifo@Sandbergtraject was dat drie van de acht teams zich bezig hielden met het ontwerpen van een muziektool. Het doel van de presentatie was collega-makers, potentiële financiers, medewerkers van publieke omroepen en andere geïnteresseerden op de hoogte te brengen van hun concepten en dus was Virtueel Platform erbij.

Het ene concept was soms wat wereldschokkender en inspirerender dan het andere, maar alle presentaties bewezen dat het een goed initiatief is van het Stimuleringsfonds en het Sandberg Instituut om jonge creatieven de kans te geven om nieuwe mediaconcepten te bedenken en te maken, om zo de ontwikkeling van nieuwe mediatools met diepgang in Nederland te stimuleren en eens een echt praktisch voorbeeld te geven van wat het begrip vernieuwing betekent.

De eerste vijf presentaties gingen vooral over nieuwe manieren van verhalen vertellen. Zo ontwikkelden documentairemaakster Jiska Rickels en de interaction designer Jonathan Puckley samen 'www.memorymaps.nl' (nog niet online), een audiolaag over Google Maps. Graag wilden zij deze 'Goddelijke', maar onpersoonlijke visie van de wereld van Google Maps meer betekenis geven door middel van toevoeging van commentaar op verschillende geluidsniveaus. Wanneer de bezoeker maximaal uitgezoomd is in de toepassing hoort men alleen het wereldnieuws, vanuit een westers perspectief. Wanneer men meer inzoomt op een land of stad, hoort men het lokale nieuws van die stad en wanneer men volledig inzoomt hoort men persoonlijke verhalen van gebruikers en stadsgeluiden. Rickels en Puckley hadden een voorbeeld gemaakt met een man uit Bagdad, die bij de kaart van Bagdad vertelde waar hij was opgegroeid, op welke plek hij altijd in de Tigris zwom, maar bijvoorbeeld ook waar zijn vader gevangen werd gehouden tijdens de oorlog. De muis van de gebruiker wordt door de verteller meegenomen langs interessante plekken in de kaart. Het doel van deze toepassing is een groter bewustzijn creëren voor de verhalen van vluchtelingen, maar zou op lange termijn ook een uitgebreid en diep collectief geheugen kunnen worden wanneer deze toegankelijk wordt gemaakt voor iedereen.

Documentairemaakster Sunny Bergman en Debbie Mollenhagen presenteerden 'Beperkt Houdbaar', een online 'reflectieplatform' voor vrouwen met een negatief zelfbeeld (www.beperkthoudbaar.info). Op dit platform kunnen vrouwen psychologische tests doen, ingaan op het eigen lichaamsbeeld en zelfs door middel van een juridische brief de schoonheidsindustrie aanklagen.

Documentairemaker Leo de Boer en ontwerper Daniel van Gils bouwden een reflexieve ruimte, genaamd 'Road to Terrorism', waar de gebruiker zich bewust wordt van de verschillende stadia die een mens doorloopt voordat hij, vaak onbewust, het gebied van terrorisme betreedt.

Hanro Smitsman, regisseur, en Martin Takken, kunstenaar, ontwerper en programmeur (al was er even sprake van een kleine identiteitsverwisseling door de moderator) maakten een format voor een website en serie televisieprogramma's die door een deels fictief, deels feitelijk verhaal de aandacht vraagt voor de verblijfstatus van asielzoekers. In 'Status Loterij' kunnen de kijkers/bezoekers stemmen op hun favoriete asielzoeker van de week en hen daarmee nomineren voor een verblijfsvergunning in Nederland.

David de Jongh en beeldend kunstenaar Han Hoogerbrugge sloten de ronde af met 'Stemtaal'. In een uiterst warrige en uitlegloze presentatie werd een site getoond waarop de gebruiker door middel van een interactief spel bewust wordt gemaakt van zijn of haar eigen (voor)oordelen ten opzichte van het visualiseren bij stemmen. Met dit mechanisme dat mensen zich automatisch een beeld vormen van de persoon van de stem die zij horen werd gespeeld, maar het bleef, voor mij, onduidelijk wat de functie was van deze tool.

In de groep van de makers van geluidstools beten Nathalie Bruys en Katja van Stiphout het spits af met 'Soundmuseum.nl' (nog niet online), een visueel podium voor geluidscomposities. In deze online gallery kunnen verschillende experimentele geluidskunstwerken beluisterd worden, maar het bleef onduidelijk waarom de selectie onderscheidend was van andere muzieksites en ook wie die conservatorrol op zich zou moeten nemen binnen dit genre.

Met 'Eclips' ontwikkelden de broers Roeland en Olivier Otten een nieuwe manier van visueel hyperlinken door elektronische muziek. Veel elektronische muziek is niet zichtbaar op het internet in de vorm van videoclips en daarom ontwikkelden ze een format waar producers van elektronische muziek makkelijk videoclips kunnen maken. In de clips spelen bepaalde dingen een hoofdrol en die zijn aanklikbaar tijdens het afspelen. Door op een voorwerp te klikken kom je uit op een andere clip met eenzelfde of vergelijkbaar voorwerp. De gebruiker kan op die manier zelf bedenken hoe die door het aanbod aan audiovisueel materiaal gaat en de tijd van de 'ouderwetse' onderstreepte blauwe link is met deze nieuwe manier van surfen definitief voorbij.

Tot slot vertelde het kunstenaarsduo 'PIEK!', Selby Gildenmacher en Sander Leenmans, dat ze altijd enorm baalden van het feit dat ze pas door een recensie achteraf erachter kwamen dat hun favoriete band in de buurt had opgetreden en wilden dus een tool maken om dit te voorkomen. Ze maakten daarom 'B-site', een metadatasysteem waarin op basis van het liedje dat je aan het luisteren bent in je iTunes je direct een mooi vormgegeven overzicht krijgt van alles wat er op internet over dat liedje te vinden is. Er staat bijvoorbeeld een blokje met de officiële sites van die band, een blokje met de agenda's waar deze band in voorkomt, de YouTubefilmpjes met de titel van deze band of het liedje, maar ook de songteksten, myspace en karoakelinks naar deze band. Heel inventief en overzichtelijk in 1 pagina. Ook leuk als feestvermaak, volgens mij, als je dat beamt op de muur tijdens een feestje. Het idee bestaat al langer, maar ik had het nog nooit zo uitgevoerd gezien. Voorkomt ook moeilijkheden met rechten, omdat het een 'meta'datasysteem is en dus alleen maar verwijst en zelf geen content heeft...

In de komende tijd zullen de workshopdeelnemers hun plannen pitchen aan eventuele geldschieters en ook aan het StiFo is het nu de taak om een paar van de projecten uit te kiezen die zich verder mogen ontwikkelen.

http://stifosandberg.stimuleringsfonds.nl/

02-02-2007

Share

Tags

Facebook comments