Kennis /

Social Engineering

visie

'Living Avatars', Foto: Mediamatic

— Virtueel Platform programma manager Tijmen Schep bekijkt kort enkele recente ontwikkelingen. Deel twee gaat over de mens als rijke bron van informatie.

De stereotype nerd is mensenschuw, maar in werkelijkheid hebben ze voor een enorm interesse in de sociale weefsels van onze samenleving gezorgd, die nu netjes in online structuren te traceren zijn. In hun tools weerspiegelen ze hun beeld van de mens.

Data indentiteit

Mensen worden dankzij de vele sensoren in onze omgeving en de vele online diensten waaraan we onze informatie geven steeds beter 'meetbaar'. Met tools als de Nike+ kunnen we precies zien hoeveel kilometers we joggen, en hoeveel kilometers onze vrienden joggen. Straks zeg ik dan met oud en nieuw: ik wil dit jaar 13% sportiever worden.

De schitterend vormgegeven Feltron Annual Reports van grafisch vormgever Nicholas Fetron zijn op dit vlak een must-see: hij heeft elk detail van zijn leven bijgehouden en vervolgens schitterend vormgegeven in 'jaarverslagen'. Je kunt precies terugzien waar hij geweest is, hoeveel broodjes hij heeft gegeten, het houdt niet op. En als je dat ook leuk lijkt heeft hij een website voor je ontwikkeld waarop je zijn voorbeeld kan volgen: Daytum.

Ook niet te missen is deze TED lezing van technoloog Deb Roy die het leven in zijn huis compleet op video opneemt en daar allerlei informatie uit onttrekt. Of je er van gruwelt of geniet, we gaan het vaker zien.

Actief delen van data: “People don't care about privacy”

Waar het online verzamelen van je persoonlijk data vroeger nog op de achtergrond gebeurde (Google hield bijvoorbeeld je zoekgeschiedenis bij, maar daar merkte je zelf weinig van), zie je dat er nu steeds verfijndere tactieken ontwikkeld worden die mensen uitnodigen om actief data over zichzelf te delen. De prijs bleek voor de early adopters laag: Foursquare maakte er bijvoorbeeld een flinterdun spelletje van, en binnen de korste keren waren alle gebruikers aan het vertellen waar ze waren. Om de massa te overtuigen blijkt er iets meer nodig: korting op producten. Zie bijvoorbeeld Facebook's Places dienst.

Leuk detail: als je continu vertelt waar je bent ontstaan ook leuke diensten als PleaseRobMe. Deze website liet precies zien op welke adressen mensen net hadden getweet dat ze hun huis verlieten. Ideaal voor dieven.

Het intieme web: “Privacy is back!”

Sociale media, blijkt uit onderzoek, worden vooral gebruikt door mensen die al heel sociaal zijn, en die de tools gebruiken om hun vriendenkringen te managen. Toch worden deze social media nog altijd gezien als oppervlakkige aftreksels van werkelijke vriendschap, want in theorie kunnen we toch niet meer dan 150 vriendschappen managen. Bereid je daarom vast voor op diensten als Path, “the social network for your real friends”, waarin je werkelijk intieme momenten uit je levenspad opslaat en die deelt met je echte intimi. Je eerste zoen, de geboorte van je kind. Het is een sociaal genetwerkt dagboek dat je juist niet met iedereen deelt.

Share

Facebook comments