Kennis /

Virtuele miljoenen

visie

Kom je Ook? Geld Geld Geld

— Virtueel Platform programma manager Tijmen Schep bekijkt kort enkele recente ontwikkelingen. Deel drie gaat over geld.

Economische innovatoren jagen gretig op nieuwe technologie. Technologie maakt automatiseren mogelijk, en belooft daarmee efficientie. Wie innoveert kan daarmee een tijdelijke voorsprong op zijn concurrenten winnen. Ook belooft het een nieuwe markt voor virtuele goederen. Op websites als Techcrunch wordt bijgehouden welke nieuwe bedrijven in Silicon Valley nu weer miljoenen hebben gekregen om hun diensten te ontwikkelen. 

Iedereen zijn eigen online winkel

Etsy.com is zo'n bedrijf waar miljoenen in geinvesteerd worden. Etsy biedt iedereen de mogelijkheid om een online winkeltje te starten, maar je mag je spullen er alleen verkopen als ze handgemaakt zijn. Etsy belooft authenticiteit voor de koper en gemak voor de verkoper. 

Of toch liever offline verkopen

De online verkoop van spullen neemt al jaren toe, maar verbleekt nog altijd bij wat er wordt omgezet in winkels gemaakt van baksteen. Marketeers zijn daarom enorm enthousiast over online klantenwervings diensten die mensen juist weer terug naar echte winkels leiden. Het is de reden dat er miljoenen zijn gestoken in kortingsbonnen site Groupon. Ook diensten als Foursquare, die in wezen een nieuwe versie van de ouderwetse klantenkaart aanbieden, leggen zo'n link met de fysieke wereld.

Facebook en de nieuwe bubble

Facebook sprong in januari 2011 naar een marktvaluatie van 50 miljard dollar, en optimisten verwachten dat het bedrijf in 2013 meer dan 200 miljard dollar waard is. Is dat niet wat overdreven? Facebook's troef is hun verregaande integratie met de rest van het internet. Gebruikers kunnen op steeds meer plekken op het internet inloggen en content 'like-en' via de systemen van Facebook. Is deze verweving met het internet sterk genoeg om het lot van eerdere social networking sites als MySpace en Hyves te ontwijken?

 

 

Share

Tags

Facebook comments