Nieuws /
De Virtuele Cultuurbezoeker
— Het Sociaal Cultureel Planbureau heeft samen met de Erasmus Universiteit onderzoek uitgevoerd naar de publieke belangstelling voor cultuursites (cultureel erfgoed, kunsten, media, bibliotheken).
De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn dat internet de krant heeft ingehaald als informatiebron voor theaters en concerten en dat tweederde van de museumbezoekers zich online oriënteert. Daarnaast wordt internet in de kunstensector vooral ingezet als informatiemedium en is de virtuele cultuurminnende ook in de eerste plaats op zoek naar praktische informatie over bijvoorbeeld openingstijden en bereikbaarheid. Communicatie en de vorming van communities komt regelmatig voor bij populaire cultuur, maar veel minder bij cultureel erfgoed en traditionele kunsten.
Hoewel een aantal instellingen de afgelopen jaren hun sites hebben uitgebreid met bijvoorbeeld foto’s van werken uit de collectie, of applicaties als de museum widget constateren de onderzoekers dat met name musea een zekere angst lijken te hebben om een ‘te goed’ aanbod op het web te hebben, omdat dit ten koste zou gaan van de fysieke bezoeken.
De onderzoekers achten het aannemelijk dat de balans tussen de soorten gebruik van de sites gaat veranderen. Waar internet nu nog vooral gebruikt wordt als informatiemedium, zal in de toekomst het gebruik meer in het teken komen te staan van ontspanning, persoonlijke ontwikkeling, communicatie en de vorming van communities. De brede ontwikkeling en acceptatie van online aankopen doen heeft in de cultuursector nog niet geleid tot een hausse in het online aanbieden van kaartjes en culturele producten. Een verdere toename van het economische gebruik ligt volgens de onderzoekers wel in het verschiet. Naast het bestellen en betalen van toegangskaartjes zullen ook andere culturele producten vaker online worden aangeschaft.
De onderzoekers zien de opkomst van allerlei Web 2.0-toepassingen eraan bijdragen dat de virtuele cultuurgebruiker zich niet alleen als consument van digitaal aanbod zal manifesteren maar ook als producent. Ook het praten over kunst en cultuur op fora en in chats neemt toe. Hierdoor zal het bestaande gebruik zich inhoudelijk verdiepen en zullen meer en ook nieuwe mensen van het virtuele cultuuraanbod gebruik gaan maken. Het hele onderzoek overziend lijkt het dat de cultuurwebsites nog wel een inhaalslag te maken hebben.
Download rapport
SCP website
crossposting marketingfacts