Nieuws /

Dutch Delta Design: Nederland als Silicon Valley voor water

Dutch Delta Design 2012

— Dutch Delta Design 2012 positioneert Nederland als Silicon Valley voor water.

Het project Dutch Delta Design 2012 heeft als doel Nederland internationaal te positioneren als het ‘Silicon Valley’ voor water, waar wereldwijde expertise samenkomt, internationale evenementen plaatsvinden en waar internationale topspelers zich vestigen. Virtueel Platform directeur Floor van Spaendonck maakt deel uit van het creatief strategisch kernteam dat deze zomer een strategisch framework ontwikkelt.

DDD2012 doet ook een beroep op de creatieve industrie van Nederland om deze doelstelling te bewerkstelligen. Een kernteam van creatieve toppers werkt deze zomer onder aanvoering van creatief adviseur Walter Amerika (voormalig bestuursvoorzitter van marketing communicatiegroep FHV/BBDO, nu initiatiefnemer van de overkoepelende organisatie Creatieve Industrie Nederland) aan een strategisch framework, dat wordt geformuleerd middels een ‘creative tour’ die langs vijf creatieve hotspots gaat. Tijdens deze workshops verzamelt het team creatieve ideeën om het framework te concretiseren. Een nog op te richten stichting zal de zakelijke belangen van de creatieve inbreng bewaken. De DDD2012 creative tour start op 16 september aanstaande in het LEF Future Center van Rijkswaterstaat in Utrecht.

DDD2012: de wereld verleiden met water
Onder grote belangstelling van prominenten uit de watersector vond op 1 juli jl. de lancering van DDD2012 plaats in het Stadhuis van Den Haag. Het team DDD2012 maakte bekend dat circa 40 organisaties en bedrijven zich hebben verenigd in DDD2012 om een nieuwe boost te geven aan het internationale imago van Nederland Waterland. In drie jaar tijd gaat het DDD2012 team samen met haar partners van Nederland de ‘Showcase Water’ maken, waar volop ruimte is voor (internationale) projecten, kennis, proeftuinen en innovatie. Het white paper, dat de doelstellingen van DDD2012 meer gedetailleerd beschrijft, is te vinden op www.ddd2012.nl.

DDD2012 zoekt graag aansluiting met de creatieve sector, met mode en reclame, met design en gaming, met theater en film. Om inspiratie op te doen en om het project een creatieve, speelse twist te geven. Daarmee ontstaat een unieke samenwerking tussen twee van de in totaal zes ‘sleutelgebieden’, die volgens het kabinet ‘de pijlers van de BV Nederland’ vormen.

Guided-open-source aanpak
Zoals gezegd ontwikkelt een creatief strategisch kernteam deze zomer een strategisch framework. Dit kernteam bestaat uit zes ervaren en onafhankelijke toppers uit verschillende geledingen van de creatieve industrie:

Fashion - James Veenhoff o.a. voormalig directeur Amsterdam Fashion Week
Design - Joost Alferink o.a. voormalig WAACS, bekend van Senseo
Gaming - Joke Witteveen o.a. voormalig Lost Boys
Art - Gemma Jellier - directeur Springdance
Advertising - Erik Wünsch o.a. voormalig directeur reclamebureau DDB en SWH
Online - Floor van Spaendonck, directeur Virtueel Platform

Dit team presenteert het creatieve strategische kader op de eerste bijeenkomst in het LEF Future Center van Rijkswaterstaat in Utrecht op 16 september a.s. In de daarop volgende ‘creative tour’ legt het team de strategie voor om aan te scherpen en vooral concreet uit te werken.

Tourschema
De creatieve sessies onder leiding van leden van het kernteam vinden plaats tussen 16.00 uur en 20.00 uur. Data en plaatsen zijn:

Amsterdam 29 september
Rotterdam 13 oktober
Eindhoven 20 oktober
Den Haag 27 oktober

Aanmelden voor deelname aan de workshops is nodig en kan via marlies.baan@ddd2012.nl. Op http://www.ddd2012.nl is ook de whitepaper 'De wereld verleiden met water' te downloaden.

Share

Facebook comments