Nieuws /

Europese studie over de impact van cultuur op creativiteit

Europees Jaar van Creativiteit en Innovation

— De Europese Commissie heeft de studie 'The Impact of Culture on Creativity' uitgebracht. De studie is onderdeel van het Europese jaar van Creativiteit en Innovatie 2009.

'The Impact of Culture on Creativity' onderzoekt de vaak nog ondergewaardeerde connecties tussen cultuur, culturele diversiteit, creativiteit en - op grote schaal - sociale, wetenschappelijke en economische innovatie. Cultuur is een catalysator voor economische en sociale innovaties in Europese regio's en steden. Conclusies van de studie zijn dat Europa beter gebruik zou moeten maken van de potentie van cultuur, om creativiteit en innovatie een impuls te geven. Om dit mogelijk te maken moet een strategie worden ontwikkeld die op elk bestuurlijk niveau toepasbaar is.

In de studie worden concrete voorbeelden aangehaald uit verschillende sectoren en geografische delen van Europa. De studie laat de synergie en aanstekelijke werking zien van cultuur en de creativiteit die het opwekt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van leren op de schaal van een heel leven, de acceptatie en het gebruik van informatietechnologie door het grote publiek, de stimulatie van onderzoek, product- en diensten innovatie, "branding" van steden, het opbouwen van sociaal kapitaal, modernisatie van publieke diensten, en nog veel meer.

Deze aanstekelijke werking, "spill-overs" zijn cruciaal voor een Europa dat steeds meer een immateriele samenleving wordt, waar de belangrijkste bronnen de mensen en hun creatieve vermogen om te innoveren zijn. Een trend die overigens ook in de rest van de wereld zichtbaar is.

De studie gaat verder in op de eigenschappen van creativiteit die zijn herkomst vindt in cultuur, de economie van het delen, de creatieve economie (en belangrijke lessen uit de creatieve industrie) en het belang van design.

'The Impact of Culture on Creativity' is uitgevoerd door KEA European Affairs consultancy, in samenwerking met BOP Consulting. De volledige studie van 240 pagina's is in PDF formaat te downloaden van de website On-The-Move.org.

Share

Facebook comments