Nieuws /
Gameprofessionals evalueren het Gamefonds
— Onder leiding van Matthijs Dierckx van Control Magazine werd in het Amsterdamse Theatrum Anatomicum teruggeblikt op drie jaar Gamefonds. Het verslag van de bijeenkomst staat nu online.
Het Gamefonds is een regeling van het Stimuleringsfonds voor de Architectuur en het Mediafonds, en heeft als doel om de artistieke kwaliteit van games te stimuleren. Aan de hand van drie gesubsidieerde projecten werd tijdens de middag teruggeblikt op de gameregeling.
Gesubsidieerde games
De eerste game die werd gepresenteerd is ZYX, een game gemaakt voor de iPhone door kunstenaarsduo JODI. Het tweede project was Mimicry van gamestudio Monobanda, zij ontvingen eerder van Virtueel Platform al twee Best Practice lintjes voor hun projecten Bandjesland en De Kleurkamer. Tot slot presenteerde Richard Boeser van Sparpweed de originele game Ibb&Obb, bekijk de trailer van deze game in de onderstaande YouTube video. Een volledige lijst van gesubsidieerde games is na te lezen op de website van het Gamefonds.
In 2012 is het Gamefonds overgezet van het Fonds BKVB naar het Stimuleringsfonds voor Architectuur (SfA). Jannie Rodermond, directrice van het SfA, benadrukte tijdens de bijeenkomst dat het Gamefonds een rol zou kunnen spelen bij het opschalen van de projecten. Door de aanwezigen werd ook de intentie uitgesproken om na 2012 door te gaan met het Gamefonds.
Nieuwe samenwerkingen
Klaas Kuitenbrouwer van Virtueel Platform was bij de bijeenkomst aanwezig. Hij gaf aan dat Virtueel Platform als sectorinstituut voor e-cultuur graag gamemakers met verschillende partijen in contact wil brengen. Eerder werd bijvoorbeeld door het Virtueel Platform SPRKR de vraag beantwoordt hoe gamemakers de kunstmarkt het beste kunnen benaderen.
Het volledige verslag van de bijeenkomst is beschikbaar op de website van het Mediafonds. Meer informatie over het Gamefonds is na te lezen op gamefonds.nl.