Nieuws /
Light-S maakt van straatverlichting een interactieve design experience
Light-S
— Op het Strijp-S terrein in Eindhoven werden op 25 november de eerste prototypes voor het Light-S project gepresenteerd. Straatverlichting wordt hier interactive experience design.
Hoe kan licht bijdragen aan de ervaring van een publieke ruimte? Hoe kan het interactie tussen mensen versterken? En hoe kan een lichtontwerp gehoor geven aan issues over duurzaamheid, participatie, veiligheid en privacy? Het zijn enkele vragen die de grondslag vormen van het innovatieve lichtplan van het Eindhovense stedenbouwkundig herontwikkelingsproject Strijp-S: Light-S.
Vrijdag 25 november vond in het kader van het STRP festival de workshop What if? Creating a public lighting experience plaats. Onder leiding van Lorna Goulden – Creative director Strategic futures design bij Philips Design – werden diverse innovatieve en publieke lichtconcepten gepresenteerd. Prototypes voor het lichtproject van Strijp-S werden tentoongespreid en er werd gebrainstormd over de toekomstige invulling van ‘public lighting’. Sprekers waren onder andere Daan Roosegaarde en Ewelina Schraven.
Light-S wordt ontwikkeld in opdracht van de ‘city of light’ gemeente Eindhoven en van Park Strijp Beheer – eigenaar van Strijp-S. Samen met diverse hightech partijen, waaronder Philips Design en studenten van de TU/e, wordt gewerkt aan de ontwikkeling van het innovatieve lichtplan dat een kwalitatieve bijdrage moet leveren aan de beleving van het gebied. Vóór medio 2014 worden de eerste tien deelprojecten van het plan gerealiseerd. De verdergaande implementatie van het lichtplan wordt gedurende de ontwikkelingsperiode 2010-2020 verwacht.
Het innovatieve lichtplan wordt gerealiseerd met LED’s. Het project vertoont de eerste grootschalige openbare toepassing van deze technologie. De variatiemogelijkheden in dynamiek, kleur en helderheid van verlichting maken LED’s zeer geschikt voor de intelligente verlichtingsoplossingen van Light-s. Zodoende geeft Light-s niet alleen gehoor aan het verpersoonlijken van licht, maar ook aan duurzaamheid, energiebesparing en aan vermindering van lichtvervuiling.
Hoe zien de eerste ideeën voor dit ‘experience lighting’ eruit en wat maakt het project zo vernieuwend? Als ‘social light’ reageert Light-S op bezoekers en anticipeert het op haar omgeving. Het licht is daar waar bezoekers zijn; het reageert op de geluiden die zij produceren en de bewegingen die zij maken. Vertrouwde lantaarnpalen ruimen baan voor 'lichtvogels' die bezoekers achtervolgen, paden lichten op wanneer zij betreed worden en afhankelijk van het weer krijgt het licht koudere of warmere tinten. Door de focus te verleggen van functionaliteit naar bezoekers verpersoonlijkt Light-s zo haar publieke verlichting.
Het ontwerp voor het plan won de prestigieuze iF Product Design Award 2010.
Bekijk hier een video met een lichtontwerp van Daan Roosegaarde en Ewelina Schraven.
Auteur: Sophie van Rijswijk
Bekijk hier een interview met Lorna Goulden, Creative Director Strategic Futures Design bij Philips Design.