HOT100 2011
— Meest getalenteerde alumni van kunstacademies, universiteiten en hogescholen op het gebied van media, kunst en digitale cultuur komen bij elkaar op PICNIC 2011.
Op donderdag 15 september 2011 organiseert Virtueel Platform het jaarlijkse HOT100 event tijdens PICNIC 2011. De HOT100 zijn de meest getalenteerde en veelbelovende alumni van de Nederlandse kunstacademies, universiteiten en hogescholen op het gebied van media, kunst en digitale cultuur.
Over HOT100
Virtueel Platform selecteert de deelnemers voor de HOT100 in nauwe samenwerking met de nieuwe media academies en andere opleidingen met curricula in digtiale cultuur.
Deze academies zijn gevraagd om hun beste of anderszins meest interessante alumni en bijna-afgestudeerden op te geven voor de HOT100. Tijdens het evenement kunnen de alumni elkaar ontmoeten en ideeën uitwisselen. Dit jaar is de vijfde editie.
Programma 15 september
In de ochtend presenteren drie sprekers uit het PICNIC programma hun werk en bediscussieren ze hun visies op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de digitale cultuur: Annette Mees, Ricardo en Victor Celaya en David Basaula.
In de middag zijn er zeven parallelle workshops rondom strategische vragen die worden gesteld door de volgende organisaties: VPRO, Gemeentelijke Bibliotheek van Amsterdam (OBA), Museum voor Moderne Kunst Boijmans-van Beuningen, NOS, DROPSTUFF.NL, het Institute of Network Cultures en Virtueel Platform zelf.
HOT100 talenten uitgelicht op Bright.nl
Bright magazine is media partner van HOT100 2011. Elke week lichten zij drie HOT100 talenten uit op hun website aan de hand van een kort interview.
Je kunt de HOT100 ook bekijken op de Virtueel Platform website:Meet the HOT100 2011 deel 1 en Meet the HOT100 2011 deel 2en via Issuu.
De cases
1. Museum Boijmans van Beuningen /
Haags Gemeente Museum
Vele musea willen hun bezoekers multimediale informatie aanbieden tijdens hun museumbezoek - audio, beeld, video, of een combinatie daarvan. Musea zien daarbij twee mogelijkheden: een bestaand (kant-en-klaar) product kiezen van een marktpartij als Antenna Audio of GuideID, of zelf iets (laten) ontwikkelen, al dan niet gebruik makend van bestaande (open source) software.
Innovatie op het gebied van digitale ontwikkelingen is duur en tijdrovend en nu maakt elk museum daarin een geheel eigen keuze. Maar is dat nog wel verantwoord in een tijd van economische crisis? En is enige standaardisering niet prettiger voor bezoekers?
Is het mogelijk om een toolset te ontwikkelen voor musea die én voldoet aan de gedeelde wensen van de musea én de mogelijkheid biedt om zich "aan de voorkant" van elkaar te onderscheiden? Welke tools mogen daarin niet ontbreken, hoe houd je alles eenvoudig up to date en wat kost het ongeveer?
2. Institute of Network Cultures / Uitgeverij Valiz
Digitale publicaties zijn een relatief nieuw verschijnsel, maar al niet meer weg te denken uit het hedendaagse medialandschap. De komst van e-readers als aanvulling op de traditionele ‘tekst op papier’ is een net zo radicale ontwikkeling als de introductie van de boekdrukkunst. Standaarden volgen elkaar in hoog tempo op, en breiden zich in eenzelfde snelheid uit.
Deze nieuwe ontwikkelingen vragen om een nieuwe manier van denken over het maken van boeken. Het traditionele beginpunt is niet langer vanzelfsprekend. De keuze tussen of papier of en digitale uitgave of en/en is voor een uitgever van groot belang. Niet alleen het medium verandert, ook de onderwerpkeuze wordt door de grotere hoeveelheid mogelijkheden beïnvloedt. Kortom; Het traditionele denken over het maken van boeken moet worden losgelaten. De nieuwe ontwikkelingen dwingen uitgevers kritisch naar hun eigen werk te kijken en keuzes te maken over de toekomst van hun uitgaven, zowel bestaand als nieuw.
Wat zijn de conceptuele ontwikkelingen en mogelijke andere nieuwe invalshoeken voor digitale publicaties. Qua nuancering kan je meer denken aan het kunstboek. Denk hierbij aan vormgeving, formaat, papier gebruik, kleurgebruik, fonts, opmaak, etc.
3. DropStuff / NIMk Media Art Mobile / Hermen Maat- DropStuff is een netwerk van grote mobiele schermen voor interactieve kunst in de publieke ruimte.
- Community Car, een project van Hermen Maat en Karen Lancel dat zal plaatsvinden in Amersfoort - waarin het ondermeer draait om interactie met media in de publieke ruimte.
- NIMk Media Art Mobile - Mobiel paviljoen voor media-artistieke projecten. Het Artmobiel is meer een mobiele werk- en tentoonstellingsruimte. Ook NIMk heeft de vraag wat de beste strategieën zijn om (onvoorbereid) publiek deelnemers te laten willen zijn aan hun projecten.
Alle drie de partijen willen graag een zo groot mogelijk publiek in actieve zin betrekken bij het platform.
Aan welke technische, communicatieve en andere voorwaarden moet enerzijds het platform en anderzijds een kunstwerk / project voldoen zodat een groot aantal mensen ter plekke willen meedoen?
4. Openbare Bibliotheek Amsterdam
De OBA wil graag de manieren waarop het publiek kan deelnemen aan de bibliotheek uitbreiden en verrijken. In de workshop willen eerst kijken welke ongebruikte mogelijkheden er zijn in de bestaande digitale en niet-digitale middelen (media, ruimtes, vormen van gebruik) waarmee het publiek relaties heeft met de centrale taken van de OBA. Vervolgens gaan we plannen maken over hoe die mogelijkheden in te zetten en werkelijkheid te maken.
Hoe kan de OBA met gebruik van de nu beschikbare middelen, de actieve participatie, uitwisseling en waardecreatie rondom de centrale diensten van de OBA tussen en met het Amsterdamse publiek op innovatieve wijze verbeteren en uitbreiden?
5. Virtueel Platform / HOT100CLUB
Virtueel Platform zou van de gezamenlijke HOT100's meer een functionerend netwerk en een club willen maken. Dat zou verschillende mogelijkheden geven voor Virtueel Platform, maar het gaat natuurlijk alleen maar werken als een behoefte vervult bij de HOT100's onderling.
Hoe zouden de HOT100's iets dergelijk voor zich zien? Wat zouden ze daar van willen ? Wat zouden ze er aan kunnen bijdragen ? Wat zou het niet moeten worden ? Wat voor on- en offline middelen zou je inzetten voor een HOT100CLUB? ontwikkel concrete voorstellen voor zowel online als offline HOT100CLUB elementen.
6. VPRO
De VPRO biedt twee ‘context’ cases ter behandeling aan:
1) Woord.nl: Er wordt op dit moment door de VPRO gebouwd aan een plek voor 'gesproken woord' voor alle omroepen. Een soort Uitzending Gemist, maar dan voor audio en dan nog specifiek voor gesproken woord. Welke relaties kan je leggen tussen de audio, die je hoort als gebruiker, en de context die je ziet of ervaart op de site terwijl je dit aan het beluisteren bent?
2) Het Tweede Scherm: De NOS heeft tijdens het WK in 2010 voor het eerst het Tweede Scherm geïntroduceerd, oftewel een mobiele site die aanvullende informatie biedt bij een voetbalwedstrijd, die te bekijken is op je iPad. Er is ook een versie voor de tour de france. De VPRO heeft met een Tweede Scherm geëxperimenteerd tijdens Zomergasten. Op het Tweede Scherm kunnen kijkers meer te weten komen over de gasten en over de fragmenten en meepraten over het programma. Zie live.vpro.nl
Welke lessen kunnen getrokken worden uit de case van Zomergasten? Wat kunnen omroepen nog meer doen met het Tweede Scherm? Welke nieuwe toepassingen kan je bedenken met dit apparaat wat vaak tijdens het kijken of luisteren van programma's op schoot ligt, de locatie weet van de kijker of luisteraar, connectie heeft tot andere kijkers van het programma via de sociale media, meer verdieping kan bieden ten opzichte van het lineaire programma en tegelijkertijd misschien de kijker ook afleidt van het programma zelf? En wat zou je met al die activiteit van je kijkers/bezoekers/luisteraars kunnen doen IN je programma?
7. NOSop3
NOS op 3 wil met de gecombineerde inzet van radio, tv en internet een meervoudig perspectief bieden op nieuwsgebeurtenissen dat het publiek verrast, informeert, en boeit. NOS op 3 heeft een eigen, nieuwe redactionele formule, waarin een centrale rol is weggelegd voor internet: als medium binnen crossmediale nieuwsvoorziening maar ook als interactieve ontmoetingsplaats voor redactie en publiek. NOS op 3 wil met het publiek als partner nieuws maken op haar website, maar ook op 3FM en Nederland 3. Hiervoor zoekt de redactie via sociale media actief de dialoog met het publiek om haar nieuwsvoorziening te evalueren en inzicht te geven in de journalistieke keuzes.
NOSop3 is geïnteresseerd in manieren om datavisualisatie in te zetten om andere vragen te stellen aan nieuwsfeiten en dossiers. NOSop3 zoekt naar manieren om dat op een snelle, handzame manier te doen, met inzet van de kennis en perspectieven van het publiek. Crowdsourcing geeft een model om het publiek te betrekken bij het stellen van die andere, geïnformeerde, vragen, het maken van een keuze en het beantwoorden van de vragen. Welke samenhang is er te vinden tussen verschillende variabelen? Welk verhaal vertellen de elementen die op het eerste gezicht niet relevant lijken? Met welke andere entiteiten kunnen de variabelen vergeleken worden? Hiermee zoeken we manieren om nieuwsverhalen vanuit andere, nieuwe perspectieven te benaderen.
Op welke manier kan de NOSop3 worden ondersteund door publiek dat met behulp van digitale tools andere vragen kan stellen aan nieuwsfeiten en -dossiers, en andere perspectieven kan visualiseren dan de NOSop3 tot op heden doet ?