Best practice /

Verbeterdebuurt

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

Verbeterdebuurt (foto: Stijn van Balen)

Te weinig fietsrekken, een losse stoeptegel of vuilnis dat niet wordt opgehaald. Via de interactieve app Verbeterdebuurt kunnen buurtbewoners effectief problemen en ideeën doorspelen aan de gemeente.

Op de interactieve kaart van Verbeterdebuurt koppel je klachten en ideeën over je woonomgeving gemakkelijk aan de geografische locatie. De melding van een probleem komt direct binnen bij de gemeente. Een idee, zoals een nieuw speeltuintje of fietsenstalling, wordt doorgespeeld wanneer ten minste tien anderen voor het idee hebben gestemd.

Zo'n idee verschijnt op de plattegrond van Vebeterdebuurt als een geel lampje, een probleem is te herkennen aan een rode speld. Deze icoontjes veranderen in een groen vlaggetje wanneer de gemeente het probleem heeft aangepakt. Gebruikers zien zo dat meldingen daadwerkelijk worden opgelost. Dit geeft hen vertrouwen dat een bijdrage leveren ook echt werkt. Het platform biedt bewoners bovendien vergelijkingsmateriaal met wat er elders speelt en zo kunnen ideeën voor de eigen buurt worden opgedaan.

Het platform kan via de website worden gebruikt, maar ook via mobiele applicaties, waaronder een iPhone app en het augmented reality platform Layar. Het voordeel van de mobiele apps is dat de locatie exact wordt bepaald via GPS en dat mensen vaker geneigd zijn een foto bij te voegen. Dat scheelt de gemeente een extra ritje (en daarmee kosten) omdat het probleem en de locatie direct duidelijk zijn.

4148

Het project werd in 2009 gestart door Creative Crowds in navolging van het Engelse Fixmystreet. Verbeterdebuurt is echter socialer van opzet dan de Engelse variant; bewoners kunnen op elkaars meldingen reageren of stemmen op het idee van een ander. De gemeente reageert zelf ook op meldingen en gaat zo in dialoog met haar bewoners. Waar het bij Fixmystreet enkel om het oplossen van problemen gaat, speelt het aandragen van nieuwe ideeën bij Verbeterdebuurt een even grote rol. Samen met het optimistisch ogende design is de applicatie daardoor een sociale omgeving in plaats van enkel een klaagmuur.

Zo kreeg een jongen uit Hoorn het voor elkaar dat er een skatebaan in zijn buurt werd aangelegd. Waar een brief naar de gemeente niets uithaalde, stemden op Verbeterdebuurt ruim 200 buurtbewoners voor zijn idee. De gemeente stemde toen toch in en de skatebaan werd een feit.

Buiten Beter

Een vergelijkbare mobiele applicatie is Buiten Beter van Yucat. Buiten Beter is niet zozeer een sociaal platform, maar biedt een gebruiksvriendelijke interface om verbeterpunten aan de gemeente te melden. De gebruiker maakt een foto en legt de locatie vast, omschrijft vervolgens het probleem en stuurt het direct door aan de verantwoordelijke gemeente.

Zowel Verbeterdebuurt als Buiten Beter slaan door hun eenvoudige opzet en gebruiksvriendelijke design een nieuwe brug tussen de gemeente en haar bewoners.

Auteur: Katía Truijen

Gemaakt door

Creative Crowds

bureau voor crowdsourcing

bekijk website

Eindoordeel

  • maakt direct contact met de gemeente mogelijk
  • genereert mogelijk ownership bij buurtbewoners

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Gerelateerde thema's

Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.

Tags

Facebook comments