Nieuws /
Iedereen is vormgever in het tijdperk van de sociale media
— In de eerste editie van "Everyone is a Designer" werd het idee geopperd van democratisering van design, tien jaar later is dit statement waarheid geworden.
"Everyone is a Designer - In the Age of Social Media" is een publicatie van Mieke Gerritzen en Geert Lovink waarin wordt ingegeaan op een nieuwe esthetische beweging waarin samenwerking centraal staat. We zijn zelf de designers van onze sociale levens, we maken onze eigen keuzes, en we maken het allemaal samen. In het dagelijks leven staan pulldown-menu's, knoppen en blogrolls centraal die ons de mogelijkheden geven om beelden te creeren. Stylesheets, templates, renderings en frameworks vormen de basis van de "look & feel" van het design van vandaag.
In 2001 gaf BIS Publishers de eerste "Everyone is a Designer" uit met de titel "Manifest for the Design Economy" en deze werd meerdere keren herdrukt. Editors Mieke Gerritzen en Geert Lovink gaan nu terug naar het onderwerp met de aanname dat sinds 2001 de democratisering van de wereld van vormgeving waarheid is geworden in 2010.
"Everyone is a Designer - In the Age of Social Media" bevat bijdragen van: Matthew Fuller, Alexander Galloway, Peter Lunenfeld, Ellen Lupton, Lev Manovich, Koert van Mensvoort, Metahaven, Rick Poynor, Ned Rossiter, Bruce Sterling, Clay Shirky, McKenzie Wark.
Meer informatie via Institute of Network Cultures, het boek is voor 15 euro te bestellen bij BIS Publishers