Kennis /

Neustetter en Czegledy: Een blik op de toekomst in veranderende tijden

verslag

Neustetter en Czegledy in Nederland

— Marcus Neustetter (Zuid-Afrika) en Nina Czegledy (Hongaars-Canadees) zijn beide mediakunstenaar, netwerker en strateeg. Met behulp van het bezoekersprogramma van Virtueel Platform deden ze een kleine tour door Nederland. Ze hielden voor ons een dagboek bij.

Voor ons bezoek aan Nederland hebben we een kleine tentoonstelling samengesteld waarin we beelden van onze eigen ervaringen over elkaar leggen, waardoor we nieuwe oplossingen vinden.

De tentoonstelling is het beginpunt voor nieuwe inzichten en presentaties en heeft als doel om discussies aan te jagen en nieuwe toekomstbeelden te bedenken. Het conceptuele idee hiervoor komt van de Large Hadron Collider, de deeltjesversneller in de buurt van Genève.

Marcus Neustetter praat over zijn werk op TEDxJohannesburg

In Nederland hebben we drie locaties bezocht waar we met verschillende professionals hebben samengewerkt. Zo werkten we in Utrecht bij Galerie SANAA met een interdisciplinaire, (inter)nationale groep professionals met verschillende achtergronden, bij de Universiteit Leiden met academici en studenten van de Faculty of Science, en bij de Mediamatic Fabriek in Amsterdam met kunstenaars en curatoren.

11 December 2012 – 20:00 – Utrecht: Galerie SANAA

Galerie SANAA is een commerciële kunstgalerie die in 2013 is opgericht, waar hedendaagse kunst te vinden is uit Nederland en Afrika. De werken maken gebruik van allerlei soorten media, zowel traditioneel als experimenteel.

De afbeeldingen uit onze tentoonstelling The Visual Collider werden gebruikt als basis voor onder andere een uitgebreide discussie over tegenstellingen als basis voor toekomstscenario's.

Overzicht van de tentoonstelling The Visual Collider van Neustetter en Czegledy

3 December 2012 – 16:00 -18:00 – Leiden: Leiden University, Faculty of Science

Op uitnodiging van Pedro Russo, internationaal projectmanager van het educatieve project Universe Awareness (UNAWE), en Jos van den Broek van de Faculty of Science van de Universiteit Leiden, gaven we een presentatie bij de Universiteit Leiden.

Een deel van de daaropvolgende discussie ging over de verbinding tussen kunst en wetenschap in het dagelijks leven. De conclusie was dat het voor beide werkvelden van belang is om projecten zeer toegankelijk te maken voor het publiek.

Een communicatiestrategie is daarom erg belangrijk om ervoor te zorgen dat artistieke interventies een grote publieke impact hebben. Wetenschappers van de Universiteit Leiden zijn hiermee bezig en organiseren publieksevenementen waarbij kunst als middel wordt gebruikt om een gezamenlijke ervaring te creëren.

15 December 2012 – 18:00 – Amsterdam: Mediamatic FABRIEK

Mediamatic bestaat sinds 1985 en heeft recent de Mediamatic Fabriek geopend, een grote projectruimte en galerie in de omgeving van de Van Gendthallen.

De introductie van Marcus ging onder andere over de Senegal Tea Party, een evenement wat hij heeft georganiseerd in Johannesburg. De discussie ging vervolgens over het feit dat sociale kwesties en sociale innovaties steeds belangrijker worden in de kunsten én over het veranderende Nederlandse cultuurlandschap.

4712
Opstelling van afbeeldingen uit de tentoonstelling The Visual Collider in Mediamatic Fabriek

Sommige organisaties kunnen goed omgaan met veranderingen. Mediamatic is bijvoorbeeld flexibel en nomadisch, ze hebben zichzelf meerdere keren heruitgevonden in de afgelopen decennia. De nieuwe incarnatie in de Mediamatic Fabriek laat de kracht van de kunst zien en brengt mensen samen. Het is een toegevoegde waarde voor de omgeving en het toont hoe kunstenaars bijdragen aan de (creatieve) industrie.

Aan de andere kant werd ook aangestipt dat het gevaarlijk is om mediakunst te verplaatsen van de beeldende kunsten naar de creatieve industrie. Er werd bijvoorbeeld opgemerkt dat mediakunst hierdoor toegepaste kunst dreigt te worden. De conclusie was dat het belangrijk is om te kijken hoe de praktijk (van mediakunst) relevanter kan worden voor een groter publiek binnen de creatieve industrie.

Interessant was ook het bezoek van een "buitenstaander": een gepensioneerd medisch specialist. Samen met zijn vrouw gaat hij vaak naar lezingen en tentoonstellingen, maar een discussie als deze waren ze nog niet eerder tegengekomen. Toen hij een e-mail ontving van Mediamatic Fabriek besloot hij zich erin te gaan verdiepen. Beiden waren enthousiast over de bijeenkomst.

Afsluitend hopen we dat ons doel, het delen van kennis en ervaringen met andere professionals en een het publiek in Nederland, gelukt is met onze kleine tour door Nederland. Voor ons was het een bron van inspiratie en hopelijk ook het startpunt voor nieuwe samenwerkingen in de toekomst.

Nina Czegledy en Marcus Neustetter
14 januari 2013

Tags

Facebook comments